Geplaatst op

Nieuwe wetgeving voor webshops

Nieuwe regels voor online shopping

Zoals het je wellicht niet is ontgaan worden de regels om een webshop te houden steeds strenger! Op 28 mei zijn er nieuwe regels bijgekomen die er voor moeten zorgen dat het verkoop-proces eerlijker verloopt dan dat het nu al gaat. De belangrijkste toevoegingen zijn het aanpakken van nep recensies, het melden wanneer het persoonlijk aanbod betreft indien van toepassing, het bepalen van kortingen en een aantal andere nieuwe regels. Wij zullen in deze blog alle wetswijzigingen bespreken zodat jouw webshop ook zal voldoen aan de nieuwe webshop eisen van 2022. Tevens hebben wij ook diverse generators toegevoegd aan deze blog zodat je eenvoudig zelf je algemene voorwaarden en overige benodigde documenten kunt genereren, nakijken en aanpassen en tot slot ook kunt uploaden.

Gebruik je een payment provider?

Dan is de kans groot dat je al reeds bericht hebt gehad van je payment provider. Een payment provider is een service die al het betaalverkeer vanaf jouw webshop regelt. Een bekende payment provider is Mollie. Mollie heeft vlak voor de wetswijziging daadwerkelijk van kracht werd veel webshops gecontroleerd. Deze controles vinden plaats bij nieuw op te leveren webshops, maar ook bij al reeds bestaande webshops. Waar je voorheen enkel je Kamer van Koophandel nummer en een bankrekening hoefde te overleggen, is dit allang niet meer het geval. Lees hier welke eisen Mollie precies stelt bij het afnemen van hun diensten.

Nieuwe regels die er bij zijn gekomen

Wil je weten wat er precies veranderd in 2022? Wij hebben een handig overzicht gemaakt van alle wetswijzigingen die afgelopen periode zijn doorgevoerd.

1. Webshop recenties

Een belangrijke toevoeging in de nieuwe regelgeving is het controleren van webshop recensies. Doordat voorheen geen duidelijke wetgeving hiervoor bestond was het plaatsen van nep recensies gewoon toegestaan, wat natuurlijk erg krom is. Veel klanten zullen immers op basis van goede recensies eerder geneigd zijn om een product aan te schaffen. Door deze nieuwe wetgeving zal er actief gecontroleerd worden op recensies. Zorg er daarom voor dat recenties enkel geplaatst worden als deze ook echt gekoppeld kunnen worden aan een factuur van dezelfde klant.

2. Korting bepaling

Ook zal er op het gebied van korting het een en ander veranderen. Zo is het niet langer toegestaan de prijs kunstmatig op te hogen en hierover weer een korting te berekenen. Neem als voorbeeld; je had eerder een product van precies 12,99 en je wil dit product extra laten opvallen door een korting erover heen te geven, echter wil je wel hetzelfde bedrag er voor terug krijgen. Wat voorheen dan wel mocht was de prijs kunstmatig opvoeren dat het product geen 12,99 was maar bijvoorbeeld 19,99 en afgeprijsd is naar 12,99. Zo ontvang je nog steeds hetzelfde bedrag terwijl je wel aangeeft dat het product afgeprijsd is, maar dat is dan natuurlijk niet zo. Door de nieuwe wetgeving mag dit dus niet meer en zal het product dat 12,99 is minder moeten kosten na het doorvoeren van de korting.

3. Persoonlijk aanbod

Door een nieuwe toevoegingen aan de huidige wetgeving is het bij het aanbieden van een persoonlijk aanbod nu ook verplicht te vermelden dat het om een persoonlijk aanbod gaat. Vaak verstuur je nadat een klant een bestelling heeft gedaan, een gepersonaliseerd aanbod. Dit wil zeggen dat dit aanbod een overzicht bevat met relevante producten voor deze specifieke klanten. Vanaf nu moet dit ook duidelijk gecommuniceerd worden dat dit aanbod specifiek voor die desbetreffende klant betreft. Dit zou je dan alvast bekend moeten maken op je website. Dit zou op de productpagina zelf kunnen maar ook op de afrekenpagina, zolang het maar door de klant opgemerkt kan worden.

4. Gratis online services

Sinds 28 mei 2022 is het ook verplicht bij het kunnen inschrijven voor bijvoorbeeld een nieuwsbrief, of persoonlijke aanbiedingen per e-mail, en dit in een vorm is van een gratis abonnement zou je duidelijk moeten aangeven hoe klanten zich ook weer kunnen afmelden van deze gratis services. De klant staat in dit geval in zijn recht om binnen 14 dagen de dienst kosteloos op te kunnen zeggen. In verband met de wet AVG mag je dan ook niet deze gegevens nog langer bewaren.

5. Vergelijkinswebsites

Bezit je een vergelijkingswebsite? Hierbij kun je denken aan bijvoorbeeld websites als kieskeurig.nl of vergelijk.nl. Hierbij is het nu de bedoeling dat je ook op je website dan aangeeft waarop deze zoekresultaten zijn gebaseerd en of er invloed uitgeoefend kan worden door betaalde vergelijkingen bovenaan te zetten in het zoekoverzicht. Het is hierbij de bedoeling dat alles zo eerlijk en transparant mogelijk te houden. Kortom: Komen de betaalde resultaten hoger in het overzicht? Vermeld dit dan altijd duidelijk!

6. Verkoop van derden op jouw webshop

Heb je in jouw webshop ook de mogelijkheid dat anderen producten kunnen plaatsen? Of plaats je producten van een andere verkoper in jouw webshop? Dan wordt je met de nieuwe regelgeving gezien als online marktplaats. In dit geval zul je duidelijk op bijvoorbeeld de afrekenpagina of op de pagina van het product zelf moeten aangeven welke partijen deel uitmaken van de verkoop.

Wat wijzigt er juridisch?

Zoals je hebt kunnen lezen zijn er in totaal zes nieuwe regels bijgekomen. Naast deze nieuwe regels zijn er ook nieuwe juridische regels opgesteld. Deze zullen wij hieronder benoemen:

  • Omdat er in webshops producten verkocht worden op afstand is het vanaf nu ook verplicht om duidelijk je KvK-nummer, BTW-nummer te vermelden op je webshop.
  • Als je aangeeft een bepaalde levertermijn te hanteren, zul jij je hier ook aan moeten houden.
  • Het is verplicht om de klant per e-mail een bevestiging te sturen met informatie over de bestelling en tevens een linkje naar je algemene voorwaarden en retourbeleid.
  • Het is de bedoeling dat de voorwaarden over het retourneren duidelijk staat vermeld op je website, net als het vermelden van herroepingsrecht dat geldt voor consumenten.
  • Tot slot is het sinds 2018 al verplicht om ook een privacybeleid op te stellen. Hier hoor uiteraard ook de verplichte cookiebanner bij.

Houdt jij je niet aan de nieuwe wetgeving?

De nieuwe regels en wets- wijzigingen zijn er niet voor niets! De nieuwe regels en wijzigingen zullen er voor moeten zorgen dat het verkopen van producten via webwinkels eerlijk en opener zal moeten verlopen. Houd jij je niet aan de nieuwe wetgeving die geldt voor webwinkels? En wordt je hierop betrapt, dan kunnen de boetes op basis van geschatte jaaromzet worden uitgedeeld die variëren vanaf 50.000 voor bijvoorbeeld eenmanszaken tot 2 miljoen euro voor grote webwinkels. Zorg er daarom voor dat je alles in orde hebt om dit soort hoge boetes te voorkomen!

Handige links!

Kunnen wij je helpen?

Wij kunnen goed begrijpen dat nieuwe regels en wetswijzigingen vragen met zich meebrengen. Wij helpen je graag bij het beantwoorden van al deze vragen. In sommige gevallen kan het beter zijn om een jurist in te schakelen. Wij zullen in sommige gevallen hier dan ook naar toe verwijzen. Tevens kan het wat technisch zijn om de nieuwe pagina’s met de nieuwe voorwaarden te plaatsen, of een cookiebanner in te stellen. Ook hierbij helpen we je graag even!